Tanden bleken

Anne Balke tandarts

Anne Balke | Tandarts

Bleken

Bleken is een alledaagse handeling in onze praktijk geworden. Wat vroeger een uitzondering was, is tegenwoordig de regel, want bijna iedereen wil wittere tanden.

Nu bovendien vaststaat dat bleken niet schadelijk voor de tanden is, durven patiënten er ook om te vragen. Leeftijd doet er eigenlijk niet toe, bleken blijkt aantrekkelijk te zijn voor jong en oud. Want wittere tanden ogen jonger, frisser, en wie wil er nu niet jonger en frisser uitzien?

In onze praktijk bieden we maar één soort bleken aan. Dit is het thuisbleken, waarbij de patiënt een op maat gemaakte gebitsbeschermer moet dragen: dit zijn transparante rubber malletjes die u zelf thuis moet vullen met gel. De gel maakt de tanden witter.

Kleur van de eigen tanden

Tanden en kiezen zijn opgebouwd uit tandbeen en glazuur. De kleur en de dikte van het tandbeen zijn vooral bepalend voor de kleur van de tand of kies. De oorspronkelijke kleur van het tandbeen is erfelijk bepaald.

Het glazuur van tanden en kiezen is nagenoeg doorzichtig. De hoektanden hebben een dikkere laag tandbeen dan de overige tanden. Daarom zijn ze vaak geler.

Naarmate het dentine dikker is, zal de tand geler zijn. Tanden en kiezen verkleuren naarmate we ouder worden. Dit wordt veroorzaakt doordat het dentine van binnenuit dikker wordt. Vanuit de zenuwkamer (pulpa) wordt er materiaal tegen de binnenkant afgezet en wordt het dentine dikker.

Oorzaken van verkleuringen

Door allerlei oorzaken kunnen er verkleuringen van tanden en kiezen optreden. Als kleurstoffen uit de voedings- en genotsmiddelenindustrie in de tandplak dringen, zien de tanden er donkerder uit. Dit gebeurt onder meer door het drinken van koffie, thee en rode wijn.

Ook roken is een oorzaak van verkleuringen. De vorming van tandbeen gaat altijd door. De laag geelkleurig tandbeen wordt dus dikker. De glazuurlaag wordt juist dunner door slijtage. Ook kunnen op den duur barsten in het glazuur komen. Hierdoor dringen kleurstoffen uit voedsel en dranken nog makkelijker in de tand of kies.

Is bleken voor iedereen mogelijk?

Laat uw tandarts of mondhygiënist eerst uw gebit bekijken en beoordelen. Hij moet vaststellen of uw tanden gezond en vrij van gaatjes zijn en dat uw vullingen niet lekken. Daarna wordt de huidige kleur van uw tanden beoordeeld:

• Wat is de oorzaak van de verkleuring?
  • Zijn er veel donkere vullingen in uw mond?
  • Heeft u veel kronen en bruggen?
  • Zijn ziekten of medicijnen de oorzaak?
  • Zijn uw tanden goed schoon?
  • Welke kleur zou goed bij u passen?

Bleken is niet altijd de enige of beste oplossing. Uw tandarts of mondhygiënist zal beoordelen of bleken voor u zinvol is en of u het gewenste resultaat zult bereiken. Verkleuringen als gevolg van ziekten en medicijnen vragen vaak om een speciale behandeling. Vullingen, facings en kroon- en brugwerk bleken niet mee.

Vlot, veilig en voordelig uw tanden bleken? Maak dan een afspraak via het formulier rechts op deze pagina of bel: 0475 – 486 300 voor een afspraak bij een van onze vestigingen bij u in de buurt.

Zoektermen: